TOPlist

Indie

Další fotografie
reklama

Milovat a nenávidět

Vždy když čtu o nějakém místě, že k němu nelze být netečný, ale každý jej buď miluje nebo nenávidí, připadá mi to jako reklamní fráze, jež má nalákat na svůj rádoby extrémní obsah. Vlastně připadalo. Do doby nedávné, než jsem zjistil, že taková místa opravdu existují. Zašlo to ale mnohem dál. Přišel jsem na to, že existují i místa, která lze milovat a zároveň nenávidět, že existují místa, která MUSÍTE milovat a zároveň nenávidět, že existují místa, která nenávidíte když tam jste, ale toužíte po nich, když jste daleko od nich, že existují místa, jež jsou pro vás absolutní, vyčerpávající zkušeností, kterou prožíváte každou buňkou svého těla, dvacet čtyři hodin denně. To všechno jsem zjistil, když jsem se „srazil“ s Indií.

Lék

Návštěva Indie je dnes pro Čecha aktuálnější než kdy jindy. Leckoho by totiž probudila z naší atmosféře pesimismu a uměle vytvořených problémů. Teprve když se dostanete do země, kde mají skutečné problémy, kde by měli nárok na několikanásobné dávky pesimismu a přesto všechno se snaží procházet životem s úsměvem, zjistíte, jak jsou naše české problémy malicherné, žabomyší války trapné a myšlenky povrchní.

Indie je drsná a Indové zoufalí. Ve jejich situaci však jejich obraz vychází daleko líp než náš v situaci naší. Pyšníme se tím, že jsme „civilizovaní“ a Indie je pro nás zosobněním všeho necivilizovaného. Nedokážu posoudit co je lepší, jestli dokonalý zevnějšek s vyhnilýma a nemocnýma vnitřnostma, nebo zevnějšek nevábný, ale se smířenou duší. Na to by nestačil celý lidský život.

Ne

Indické duše sice jsou smířené se svým osudem, to ale neznamená, že by se nesnažili přilepšit si kde se dá. A většinou se dá na úkor bělochů. Ti všude vyčnívají jako palec z děravé ponožky a jsou snadným terčem stamiliónů prodejců všeho možného. Pokud si chcete koupit hřeben, šroubovák, čokoládu, kapesník, ptačí budku, noviny v hindštině, propisku, kamennou sošku, zaručeně zlatý řetízek, banánový list, plechový rendlík a další fantastické věci pravé „best indian quality“, je Indie zemí pro vás. Tohle všechno vám budou nabízet a je základní chybou říct „Ne“. Nepomůže ani když to řeknete v hindštině, tamištiněl, gudžaratštině a sikhštině dohromady. Jediným důsledkem je vždy vzrůst vybuzení a odhodlání ze strany prodávajícího. Půjde s vámi třeba kilometr. Tak zoufale potřebuje prodat, tak zoufale se chytá každé možnosti přilepšit svojí rodině. A bílý milionář je většinou snadný cíl. Existují tři možnosti jak se k prodejcům postavit.

Nejčastěji asi budete používat ignoraci non plus ultra. Nikdo vedle mě není, nikdo mi nic nenabízí, jsem tu úplně sám. Dá to hodně přemáhání, protože ignorovat člověka není zrovna moc slušné, ale... zkuste žít v Indii s evropskými zásadami a za chvíli vás odvezou ve svěrací kazajce.

Naopak nejjednodušší je něco si koupit. Co se dá prodat, to na ulici určitě budou mít. Těsně před odjezdem z Bombaje jsem například ztratil ručník. Nic moc jsem si z toho ale nedělal, protože cestou na nádraží jsem si ho prostě koupil na ulici. A tak to jde se vším. Prodejci tím uděláte radost, a máte hned to co potřebujete. A v té „nejlepší indické kvalitě“ (volně přeloženo: „rozpadne se to teprve až za to zaplatím a zajdu za první roh“).

Nejneobvyklejší, ale určitě poučné, bude, když prodejce pozvete na oběd a popovídáte si s ním o životě. Odmítnuti nebudete, protože jediné čeho mají Indové opravdu nadbytek je čas. Připravte se na zajímavé povídání, ostatně každá vteřina v Indii je zajímavá.

300 miliónů bohů, 300 miliónů památek

Často jsem si říkal jak země s takovými lidmi mohla kdysi vytvořit tak úžasné památky, kterými je Indie posetá jako poušť pískem. S trochou nadsázky se dá říct, že na každých sto kilometrů je bomba typu athénské Akropole nebo alpské panoramy. Můžete si vybrat mezi rozsáhlými starobylými pevnostmi, chrámy s hodinářsky přesnými rytinami pokrývajícími desítky metrů čtverečních, neuvěřitelně barevnými horskými údolími, žhavou pouští s kostrami velbloudů a tím nejrudějším západem slunce, zelenou džunglí s drzými opičkami. Můžete si vybrat ze 300 miliónů hinduistických bohů, nebo se klanět Alláhovi. Uctívat Buddhu či vzývat Ježíše Krista. Ke všemu budete mít prostor a příležitost.

Sen

Indie zkrátka omračuje. Omračuje neuvěřitelným kulturním bohatstvím minulosti, zároveň ale zdrcující chudobou současnosti. Je to jako být ve snu. Nechce se vám věřit, že místa jako Ranakpúr, Váranásí nebo Tádž Mahál vytvořila lidská ruka. Někdy si zase ale přejete aby to byl sen. To když vidíte všechny ty předměstské slumy, Indy z nedostupnosti hygienického vybavení konající každý den svoje základní potřeby na kolejích, žebrající děti mrzačené jen proto, aby v očích bohatých vzbuzovaly větší soucit. Cesta do Indie je sen. Zároveň ale spolehlivý způsob, jak navždy převrátit všechna svá měřítka.

Zajímavá místa

Klikací mapa
IndieAmritsarDharamsala a okolíManaliDillíMathura a VrindávánÁgraFatehpur SikriDžajpúr (Jaipur) a AmberDžhundžhunu (Jhunjhunu)BikanerDžajsalmér (Jaisalmer)Poušť TharDžodpúr (Jodhpur)RanakpurUdajpúr (Udaipur)Čittorgar (Chittorgarh)Puškar (Pushkar)AhmedabádBombajPúna (Pune)ElloraAdžanta (Ajanta)Bhópál a Sanči (Sanchi)Khadžuraho (Khajuraho)VáranásíDarjeelingAFGHÁNISTÁNBANGLADÉŠČÍNANEPÁLPÁKISTÁN

Více se o Indii můžete dozvědět z deníku a fotografií z mé cesty kolem světa 1998-9:

Pandžáb

Himačalpradéš

Uttarpradéš

Rádžasthán

Gudžarat

Maharaštra

Madhjapradéš

  • smutný Bhópál s buddhistickými stupami Sanči (Sanchi)
  • erotické chrámy Khadžuraho (Khajuraho)

Západní Bengálsko

Finance

Další indická platidla

Náklady na cestování po Indii v USD (51denní pobyt v roce 1998)

PoložkaCelkemZa denPozn.
Doprava101
Strava1232,5
Ubytování811,6
Vstupy25
Internet2,5-4,5/hod

Viz též náklady na CKS.

Příklady cen v USD

PoložkaCena
levné ubytování0,75-2,5
jídlo v jídelně0,5
bakšiš při vstupu do chrámu0,2
vstupenka do Tádž Mahálu (na Indii drahá)13
vstupenka do pevnosti, muzea (nejběžnější ceny)0,1-0,5 (v Rádžasthánu 1 + 0,5-1 za foťák)
rikša v Dillí0,1/km
bus Dillí-Agra (5 hodin)2
diapozitivní film Fuji 36/1005
pivo2
mýdlo0,4
CD s tradiční hudbou5
noviny0,03
časopis India Today (indická obdoba Time nebo Newsweek)0,25

Cestovní formality

Pro cestu do Indie je třeba vízum, jež Vám vystaví za 1000 Kč na indickém velvyslanectví v Praze. Indie je obrovská, takže si nechte dát vízum půlroční turistické. Na formulář však nepiště že se chystáte do Kašmíru, který je kvůli územním sporům s Pákistánem považován za citlivou oblast a poslední co tam indické úřady chtějí vidět jsou bělošští novinář maskovaní za turisty. Ať už jim jste nebo ne, pro Indii jste prostě podezřelí. Další informace viz internetové stránky MZV ČR v odkazech.

Odkazy

český Internet

  • Cesta do Indie 1998 – jak se dostat do Indie a zpět
  • India 1997 – aneb cesta čtyř studentů po zemi do Indie
  • Indické velvyslanectví v ČR – oficiální stránka indického velvyslanectví v Praze: základní info o Indii, víza, česko-indické vztahy, odkazy
  • Indie 1999 – Expedice Zelený hroch – fotografie z cesty do Indie s popisem a úryvky z deníku
  • Indie – cesta na celý životě – popis dvouměsíční cesty dvou cestovatelů po severu Indie, užitečné rady a informace pro cestovatele, odkazy na zajímavé stránky týkající se Indie, Nepálu, Tibetu, hinduismu a buddhismu
  • Indie? No problem sáhib – aneb Totální psychospirituální očistec
  • Indie, Nepál, Tibet – Dátá – ÓM Centrum – indická prodejna, ajurvéda a pančakarma, výborná indická restaurace a čajovna, kulturní program, hudební studio, knižní vydavatelství, knihkupectví, jóga, ájurvédská poradna, knihovna.
  • Indie on line – hodně inspirativní on-line záznam z půlročního pobytu v Indii
  • Malý výlet do Indie
  • Mother India – aneb deníček o tom, jakbyl Klokánek půl roku v Indii
  • MZV ČR – konzulární informace Ministerstva zahraničních věci ČR
  • O sárí – proč sárí, jak si vybrat sárí, kam v sárí, péče o sárí, jak si obléct sárí a také kde ho u nás koupit.
  • Velbloudí veletrh 1997 v Pushkaru – cestopis, kdy jsem se spolu s kamarády účastnil velbloudího festivalu, který se konal v Indickém Pushkáru na kraji Tharské pouště.

světový Internet

Přidat komentář

reklama


Bezpečnostní kód
Obnovit