TOPlist

eCesty Archív

Archív eCesty

Vídeň

Pomalu začínám publikovat informace z cesty kolem světa, své zatím poslední cesty, a teprve teď, po dvou letech existence internetových CEST, jsem si uvědomil, že mezi nimi chybí ta cesta úplně první. Vůbec nechápu jak jsem na ni mohl zapomenout, když v mém životě znamenala tak zásadní zlom a vlastně odstartovala vše o čem teď můžete na CESTÁCH číst. Proto se teď vrátíme do doby před téměř deseti lety, kdy jsem se sbalil a vyrazil poprvé nahlídnout pod pokličku toho, co nám do té doby bylo líčeno jako rozkládající se imperialismus vykořisťující dělnickou třídu. Psal se 13. prosinec 1989 a byl to už skoro celý měsíc, co si lidi v naší zemi řekli, že se radši nechají imperialisticky vykořisťovat než být dál pokusnými králíky v zatím největším fiasku lidského rodu – cestě k bludu zvanému komunismus.

INDIE – Mathura a Vrindáván

Oblast kolem Mathury je úzce spojená s Krišnou, jednou z nejoblíbenějších inkarnací Višny. V Mathuře, právě v chrámu Šrí Krišna Jambhumi se narodil a v blízkém Vrindávánu strávil svá pubertální léta. Ve Vrindávánu samotném je prý 4000 chrámů...

INDIE – Dillí

Jezdit v Dillí autobusy je sice neuvěřitelně levná záležitost (zvlášť v porovnání s rikšami), ale ne úplně jednoduchá. K tomu, aby se člověk úspěšně svezl autobusem z místa A na místo B tak, aby B bylo místo, které potřebuje a ne nějaké jiné, vzdálené 10 km, je třeba překonat několik menších překážek...

Indie – Pandžáb a Himáčalpradéš

INDIE – Manali

Autobus stoupá stále výš. Na protější stěně je několik úzkých, ale vysokých vodopádů. Stromy na těch strmých skalách snad někdy drží jen silou vůle, jinak si to nedovedu představit. Jak stoupáme výš, objevují se listnaté stromy, už ale bez listů. I tady mají podzim. A opravdový, protože v noci bývá skutečně chladno...

INDIE – Dharamsala a okolí

Spousta místních lidí jsou Tibeťani, většinou emigranti, kteří utekli z Číny. Svým vzhledem (šikmé oči) jsou snadno rozeznatelní od Indů. Tibetské ženy nosí sukně a přes ně pruhované tkané zástěry. Muži nosí všechno od oblečení podobného šalvaru kamízu až po triko a džíny...

INDIE – Amritsar

Pandžáb pravděpodobně ze všech indických států nejvíc utrpěl v době dělení Britské Indie a Amritsar je toho důkazem. Ve vzdálenosti pouhých 26 km od nynější pákistánsko-indické hranice absorboval tisíce hindských a sikhských obyvatel, kteří museli utéct z pákistánské části Pandžábu. Stejně tak Lahaur poskytl útočiště muslimům z indické části...

Cesta kolem světa

Rozhovor na Rádiu Impuls o cestě kolem světa.

Indie

Platidla - kulturní dědictví zemí, se kterým se budete setkávat na každém kroku

Jedna stránka na všechny bankovky a mince byla kvůli délce natahování nepraktická, proto jsem ji rozdělil a každé zemi je teď věnována stránka samostatná, navíc jsem napsal o tom,  jak se liší bankovky a mince v různých zemích, jakou používají ochranu proti padělání a co tedy očekávat v zahraničí.

Pákistán

Pákistán

Pákistán je jedna ze tří zemí velkého politického šachování, jež se odehrálo těsně po druhé světové válce na území tehdejší Britské Indie. K pochopení mnoha souvislostí na indickém subkontinentu je třeba mít alespoň nejzákladnější znalosti této historické kapitoly...

PÁKISTÁN – Láhaur

Zmoženi vedrem, vlhkem a chozením po bulváru (většinou bez stínu) s úlevou usedáme do minibusu a jedeme zpět přes Mall až k nádraží, kde přesedáme na další minibus – směr zahrady Šalimar. Tichá oáza jako Šalimar je teď to co potřebujeme...

PÁKISTÁN – Taxila

Cesta na tonze (drožka tažená koňmi) volnou krajinou je jako cesta zpět do minulosti. Jaké to asi bylo v době, kdy tohle byl nejpokrokovější způsob dopravy a lidi tak cestovali z jednoho místa na druhé celé dny nebo i týdny? Určitě ne tak romantické, ale zcela jistě stejně „rychlé“ a kolíbavé...

PÁKISTÁN – Islámábád

Pokud člověk ví kudy a kam jezdí místní autobus MHD v Islamabádu, je doprava po Islamabádu levná a jednoduchá. Pokud to neví, musí buď sáhnout hlouběji do kapsy a jet taxíkem, nebo chodit pěšky, což je docela otrava, protože vzdálenosti se počítají v kilometrech...

PÁKISTÁN – Rawalpindi

Rawalpindi je proti tichým horám děsivá změna. Hluk, smrad z výfuků, rikši se na silnici přetlačují o každé místo. Vládne chaos, protože všichni spěchají za svým cílem – drsně, sobecky, bezohledně – a neohlíží se na nikoho kolem sebe. Výsledkem je neustálá dopravní zácpa, troubení, kouř z výfuků. Neplatí žádná silniční pravidla kromě dvou: jezdí se vlevo a přednost v jízdě má vždy ten kdo je větší a silnější...

Pákistán

PÁKISTÁN – Gilgit a okolí

Z Baseenu škobrtáme přes kameny, potůček a kukuřiční políčka. Za chvíli jsme u studánky pod buddhou. Za ty 3 roky co jsem tady nebyl se nezměnilo vůbec nic. Studánka i pramen co ji napájí jsou pořád stejné. Jen té vody co tady muselo za tu dobu protéct...

PÁKISTÁN – Karimabád a okolí

Stezka podél kanálu nás vede ven z Karimabádu a dál do údolí. Procházíme kolem zahrádek a domečků, na jejichž plochých střechách se suší meruňky a rajčata. Hned vedle satelitních antén(!), které sem tam vidíme. Lidé nám kynou a děti pokřikují „Hello!“. Některé z těch menších mají černě namalované oči. Je to ochrana proti duchům...

PÁKISTÁN – Passu

Při stavbě dálnice se museli Pákistánci vyrovnat s daleko obtížnějším terénem než Číňani. Těm stačilo v údolí Pamíru většinou jen položit asfalt a měli vystaráno. Na pákistánské straně bylo (a stále je) třeba bojovat o každý metr, střílet skály, zpevňovat stovky metrů vysoké svahy a výsledek stejně není absolutně trvalý, protože stačí menší sesuv, který může silnici na několik hodin, nebo i dní, zablokovat...