TOPlist

eCesty Archív

Archív eCesty

Zpráva z Moskvy, Rusko – 25. 8. 1998

Prave jsme v Internetovem salonu na byvalem vystavisti VDNCH (znama Vystavka Dostizenij Narodnovo Chozjajstva). Cesta vlakem do Moskvy byla temer luxusni, takove vagony jsem jeste nevidel. Kupe bylo sice trochu klaustrofobni, ale s vypolstrovanymi sedackami, lampickami pro kazdeho a ze stolku u okna se sklopenim stalo umyvadlo!!!

Zpráva z Prahy, ČR – 19. 8. 1998

Ve středu 19. 8. odjíždím. Čekají mě desítky tisíc kilometrů střední Asií, indickým subkontinentem, jihovýchodní Asií, Austrálií, Oceánií a jižní Amerikou na cestě kolem světa. První část vede do Moskvy a dál přes Kazakstán, Čínu a Pákistán do Indie. Z cesty chci prostřednictvím svého internetového poštovního účtu posílat zprávy, které mojí spolupracovníci z B. Braun budou zveřejňovat na těchto stránkách.

Zprávy z příprav a cesty

Vlakem domů

Jelikož po rozpadu SSSR se přímá cesta z Petrohradu přes Pskov do Varšavy stala kvůli hraničním přechodům mezi Ruskem, Litvou, Lotyšskem, Běloruskem a Polskem příliš pomalá, jezdí většina vlaků trochu oklikou přes Polock a Grodno v Bělorusku...

Petrohrad III.

Aurora není ale pouze TA loď, která odstartovala největší puč v novodobé historii lidstva. Během své existence podnikla několik plaveb kolem světa a bojovala v obou světových válkách...

Novgorod

Do Novgorodu nás přivedla jeho role v dějinách Ruska. Dá se říct, že právě tady začala ruská historie. Byl založen v 9. století (roku 862) Vikingem Rurikem z Jutska a jméno Rus je nejspíš odvozeno právě od jednoho kijevského vikingského klanu...

Petrohrad II.

Je ještě šero, nádraží je plné lidí čekajících na svoje električky. Vedle haly je v obrovské výkladní skříni vystaven první vlak, který z tohoto nádraží před 160 léty začal jezdit do Carského sela. Lokomotiva byla tehdy ještě otevřená a strojvůdce celou cestu musel stát – neměl vůbec žádné sedátko. Za lokomotivou byly řazeny 3 vagóny, každý pro jednu třídu...

Puškin

Základem pro Jantarovou komnatu byly jantarové panely, které dostal roku 1716 Petr Veliký od pruského krále. Nechal jimi, ozdobnými dřevoryty, zrcadly, vzácnými obrazy a obklady z jaspisu vyzdobit jednu celou místnost. Jelikož plocha stěn místnosti byla o trochu větší než plocha panelů, nechal u stropu na dřevěné obklady namontovat falešné „jantarové panely” ze dřeva...

Petrodvorec

Dál na východ za Ermitáží je přístavní molo od kterého vede kanál až k Velké kaskádě. Car tak mohl dojet z lodi až do poloviny kanálu, kde teprve přesedl do kočáru. Teď je molo používané jako přístaviště pro rychlé dopravní lodě – Rakety – kyvadlově přepravující turisty mezi Petrodvorcem a přístavním molem před Ermitáží v Petrohradě...

Petrohrad I.

Něvský prospekt je moderní třída, opět dost široká a navíc dlouhá několik kilometrů. Na západním konci ústí před Admiralitou, kam se teď chceme pomalu dostat. Ještě před tím si ale koupíme něco k jídlu. Kousek od nás je největší petrohradský obchodní dům – Gostinnyj dvor. Byl postaven v letech 1757 – 85 a stal se tak jedním z prvních nákupních center na světě...

Tallinn

Rocca al Mare je na břehu Tallinnského zálivu a jako předešlé dva skanzeny i on je schovaný v lese. Jeho italské jméno pochází z roku 1880, kdy si tady jeden kupec postavil letní sídlo a pojmenoval jej „Skála u moře”...

NP Lahemaa

Na pobřeží a ve vodě je rozeseta spousta větších či menších balvanů. Jsou to pozůstatky z dob, kdy tady končil ledovcový jazyk – ledovec sem balvany nahrnul, pak roztál, ale „zbloudilé” balvany tady už zůstaly...

Tallinn

Na Tallinn jsem se zvlášť těšil, hlavně kvůli jeho hradbám. Ty dneska neuvidíme, protože budeme na druhé straně starého města. Obcházíme vrch Toompea a šplháme se na něj z jižní strany směrem od hradu. Hrad v současnosti slouží jako sídlo parlamentu, takže je nepřístupný...

Ostrov Saaremaa

Ostrovy v této oblasti (Saaremaa, Muhu, Hiiumaa) mají zvláštní historii. Hlavně proto, že po dlouhá léta byly téměř úplně uzavřeny a i Estonci z pevniny potřebovali k návštěvě povolení. Důvod byl jediný – na Saaremě se nacházela ruská raketová základna a radarový systém včasné výstrahy...

Pärnu

V Pärnu je vše podřízeno tomu, že je to přímořské letovisko. Snad polovina Pärnu jsou krásné, rozlehlé parky, kde se každý může dosyta guljať, guljať a guljať. Nejprve se ale procházíme centrem kolem domů z 15. až 17. století směrem k hotelu, který je ukryt v jednom z parků...

Tartu

Vzhled míst kudy jdeme nás jedině utvrzuje ve vyspělosti Estonska: moderní banky (na jedné z nich je dokonce uliční cedule „Wall Street” – dar nějakého finančního přítele z USA), opera, nákupní centrum a jen pár ošuntělých baráků...

Sigulda a okolí

Turaida je další památka, do které investovali hodně peněz a docela věřím, že se budou snažit ty nejvíce poškozené budovy zrekonstruovat. Je to obdivuhodné a moc jim i Litevcům v tomto směru držím palce...

Riga

Chceme se na Rigu podívat trochu z výšky – z věže kostela svatého Petra. Kostel byl během 2. světové války téměř celý zničen a zbyl pouze skelet. Už v roce 1209 tady byl postaven dřevěný kostelík, dnešní hlavní rysy mu však byly dány v 15. a 17. stoletích...

Kuldīga

Asi po kilometru přicházíme na mítinu, kde polní cesta končí. Mítina je kulatá, z jedné třetiny obklopena hlíněným valem porostlým stromy – nedá se vůbec odlišit od okolního lesa. Asi už jsme u pevnosti, ale nejsme si jisti, protože vlastně nevíme, co jsme měli očekávat...

Riga

Riga mi připadá o dost živější, rozvinutější a velkoměstštější než Vilnijus. Ulice nejsou tak zanedbané, už je tu míň žiguliků a moskvičů, v obchodech mi připadá větší výběr, domy jsou z velké části hezky opravené...