TOPlist

Omiš/Nemira

Maribor • Omiš • Nemira

Den 1 • pátek 7. 7. 2023 • ČR ►►► Maribor • SLOVINSKO foto UBYTOVÁNÍ DOPRAVA
Na tuto cestu máme jen týden, což je pro nás nezvykle krátká doba. Proto chceme využit každou hodinu a vyrážíme už v pátek odpoledne s plánem přespat v Mariboru.

Jelikož Slovinci stále dojí svou pididálnici (7denní známka za 15 euro, naše cesta samozřejmě trvá 8 dní, což by znamenalo 30 euro), vyhýbáme se ji cestou přes slovinský venkov. Do Mariboru přijíždíme ještě před půlnocí.
Hostel M • Maribor, Slovinsko • 45 euro 0. km • 17:00 • odjezd z Benátek nad Jizerou
580. km • 23:50 • Maribor, Slovinsko

Den 2 • sobota 8. 7. 2023 • Maribor • SLOVINSKO ►►► Omiš • CHORVATSKO UBYTOVÁNÍ DOPRAVA

Maribor je druhé největší slovinské město, jehož historie sahá až do roku 1164. Dnes je průmyslovým centrem Slovinska, ale v jeho centru se běh historie nezapře - mohutná gotická katedrála ze 12. století dodnes dominuje Slomškovu náměstí a renesanční radnice ze 16. století zase náměstí Hlavnímu.

Šťastnou shodou okolností jsme zaparkovali kousek od centra, u zcela nové dřevěné pěší lávky přes Drávu, stojící vedle Starého mostu. Je to naprosto luxusní způsob, jak přejít řeku a vyhnout se dopravě. Po procházce městem si na Hlavním náměstí sedáme na skvělou snídani v kavárně Nana a pak už vyrážíme směr Chorvatsko.

Před rokem mě uhranul přejezd slovinsko-chorvatské hranice přes vesničky, lesy a hory na pomezí obou zemí. Tehdy jsme sjeli z dálnice, abychom se vyhnuli notorickým zácpám na hraničním přechodu, způsobené tím, že Chorvatsko nebylo v schengenském prostoru. To 1. ledna 2023 vstupem Chorvatska do Schengenu odpadlo, neodpadla však drahá slovinská dálniční známka. O důvod navíc se i teď dálnici vyhnout.

Lesy na hornatém slovinsko-chorvatském pomezí jsou malebné a hluboké. Možná proto v nich ve 13. století postavili Trakoščan, dnes nejznámější chorvatský hrad. Pod hradem si děláme krátkou zastávku, než zamíříme na chorvatskou dálnici A2.

Slabina chorvatských dálnic − kombinace mýtných bran s nedisciplinovanými Chorvaty – je dostatečně známá, takže se omezím jen na konstatování, že jsme za cestu k pobřeží nabrali 3 hodiny zpoždění a do cílové Nemiry přijíždíme v půl sedmé večer.

Prostředí je kouzelné. Apartmán máme přímo na pláži – stačí sejít na terasu a pak po pár schodech k moři. Výhled na moře s ostrovem Brač v pozadí, přímo vedle nás malebná restaurace, v ulici nad námi supermarket Studenac.  Nemira je formálně součástí Omiše – do jeho centra je to 40 minut po pláži nebo 5 minut autem. Tak tady si to asi užijeme :). A začínáme hned večeří v sousední restauraci (skvělá plněná pljeskavica a grilovaná ryba + pivo Velebitsko).

Apartmani Denis • Omiš – Nemira, Chorvatsko 589. km • 11:00 • odjezd z Mariboru
1129. km • 18:33 • Omiš

Mosty přes řeku Drávu • Maribor • SLOVINSKO

Den 3 • neděle 9. 7. 2023 • Omiš foto UBYTOVÁNÍ
Omiš je neskutečně zajímavě situované město. Od vnitrozemí jej oddělují pohoří Mosor a Omiška Dinara, na čemž samo o sobě není nic zvláštního. Neobvyklý je ale úzký kaňon mezi oběma pohořími, kterým se z vnitrozemí na pobřeží prodírá řeka Cetina ústící v Omiši do moře. Výsledkem jsou atraktivní pláže a přístav pro plachetnice přímo v Omiši, za nímž se tyčí 300m hory, mezi nimi plynoucí Cetina, která se za masivem Omiška Dinara stáčí na východ a na horním toku vytváří skvělé podmínky pro rafting. Ten sice neplánujeme zkusit, ale podél klidného toku Cetiny je několik rybích restaurací, kam se určitě podíváme.

Staré centrum Omiše je vlastně docela malé, hlavní ulicí Fošal je odděleno od čtvrti s pláží a přístavištěm. Starý Omiš je pouhých několik ulic namačkaných na úpatí Omiška Dinary. O trochu výše, asi 5 minut chůze po schodech, je malá pevnost Mirabela, a podstatně výše, v 311 m n. m., pak další pevnost Starigrad-Fortica, kam se prý dá vyšplhat za 50 minut. Právě tam se dnes vydám, ale nejdřív procházka městem.

Kostel sv. Petra z 10. století je považován za jeden z nejvýznamnějších příkladů předrománské sakrální architektury v Chorvatsku. Staré městské brány byly postaveny za benátské nadvlády v 15. století. Pokud začnete u Porta Terraferma na východní straně Omiše, můžete projít Pjacu, historickou hlavní tepnu města, až k západním bránám na řece. Na trase je spousta míst k posezení především kolem náměstí Franjo Tuđmana a náměstí svatého Michaela, pojmenovaném po kostele ze 17. století, který tam stojí. Neunikne vám jeho ozdobný portál, okenní rozeta, socha sv. Michaela nebo omišský erb na boku. Na náměstí Franja Tuđmana byla kdysi velká freska od známého místního umělce Ivana Joka Kneževiće, ale toto vyobrazení jugoslávskcýh partyzánských vojáků bylo, pod vlivem nacionalistických nálad těsně po dosažení nezávislosti na Jugoslávii (Srbsku), zničeno. A věděli jste, že Omiš byl ve 13. století sídlem pirátů?

Loni se jde dál procházet po městě a já se, po krátké zastávce na koupení vody v místním konzumu Tommy, vydávám do kopce směr pevnost (tvrđava) Fortica.

Musím překonat necelých 300 výškových metrů, což je v dnešním vedru, a téměř úplné absenci stínu na stezce, přinejmenším trochu obtížné. Ale jako každý výšlap na vrchol to stojí za to. Stezka je napůl kamenitá a v této první části je možné si občas odpočinout ve stínu stromu. Míjím velké kovové traverzy zabetonované do země, mezi nimiž je natažena síť chránící město před padajícími kameny. Skaliska jsou zde divoká a strmá a kameny si často dělají co chtějí.

Stezka mě přivádí na ulici Put Baučića ve vesnici Borak na skalním svahu. Mimochodem Fortica neleží v katastru Omiše, ale Boraku. Až sem by se dalo dojet autem, a výšlap si tak zkrátit, ale pěšky by to nedávalo smysl – z Omiše by to po Puti Borak a pak Puti Baučića byla několikakilometrová zacházka.

Stezka pokračuje dál kolem zahrad domů v Boraku a pak následuje asi nejprudší část stezky – je potřeba se dostat z Boraku na hřeben po stezce, kde jsou snad jen dva stromy na odpočinek ve stínu. Je to docela záhul. Jakmile jsem na hřebenu největší námaha je ale za mnou, a pak už je celkem jednoduché dojít, relativně po rovině, až k pevnosti. Celé mi to zabralo 70 minut.

K pevnosti vedou dvě cesty – kromě té po níž jsme šel také kratší, ale strmější ferata. A před pevností na balvanu jsou dvě šipky ukazující kudy vede EASY cesta a kudy HARD. Ta moje byla EASY – no pánbůh potěš...

Výhled od Fortice je působivý – můžu přehlédnout pobřeží od Nemiry na jihovýchode, kde bydlíme, až po Omiš na západě. Zbytek už mi zakrývají horské masivy. Omiš je vidět pouze částečně, většinu starého města ale zakrývá horský hřeben.

Fortica byla postavena v 18. století během chorvatsko-osmanských válek. V případě útoku měla zajišťovat útočište pro obyvatele Omiše a okolních usedlostí a místem odkud se dalo na Turky útočit. Vnější zdi pevnosti, a některé vnitřní, jsou zrekonstrouvány, nejvýše stojí dvoupodlaží čtverhranná věž. Zdi mají tloušťku 1 metr a byly postaveny z místního vápance. Pevnost byla postavena na více úrovních tak, aby v případě potřeby bylo možné se uchýlit do vyšší úrovně.

Sestup dolů mi trvá jen asi půl hodiny. S Loni se pak příjemným městem loudáme k autu, které máme zaparkované až u kaňonu – jako v každém turistickém městě je tu parkovacích míst nedostatek. Na druhou stranu si alespoň můžeme z blízka prohlédnout most, který byl ve výšce několika desítek metrů postaven nad řekou a kaňonem – navazuje na tunely, které kvůli tomu byly v obou protilehlých skalních masivech proraženy. Nová silnice by měla Omiši odlehčit – pobřežní jadranská magistrála spojující Split a Makarskou vede přímo jeho centrem, což způsobuje každodenní zácpy, jak jsme se sami přesvědčili cestou do Omiše a i zpět.

Apartmani Denis (dům vlevo) s pláží • Omiš-Nemira • CHORVATSKO

Den 4 • pondělí 10. 7. 2023 • Split foto UBYTOVÁNÍ

Viz Split.

Apartmani Denis • Omiš – Nemira

Den 5 • úterý 11. 7. 2023 • Zadvarje a Omiš/Nemira foto UBYTOVÁNÍ
Viz Zadvarje.

Zpět v Nemiře si k obědu samozřejmě dáváme kruh a zeleninový salát + nezbytný tekuči jogurt, abychom se posilnili na durhou půlku dne. Já se pak vydávám do Omiše a Lonika si sedá na babské řeči s ostatníma holkama, co bydlí v našem domě.

Předevčírem jsem se vydal k pevnosti Fortica, vysoko nad Omišem, a dnes je čas na návštěvu druhé zdejší pevnosti – menší a daleko snadněji přístupné pevnosti Mirabela (Peovica) ze 13. století. Pevnost je opravdu co by dup od hlavní ulice, odkud jsem se po schodech dostal až na její vrchol za pouhých 9 minut.

Mirabela stojí na skále přímo nad městem. V minulosti sloužila jako útočiště omišských pirátů, v 16. století pak jako základna pro obranu města před Turky. Výhled do krajiny není tak velkolepý jako z Fortice, za to je z vidět celé město. Pirátům však výhled umožňoval vidět každou loď na kilometry daleko a dopředu tak naplánovat její napadnutí. A na rozdíl od pirátů teď musíme platit vstupné.
Apartmani Denis • Omiš – Nemira

Den 6 • středa 12. 7. 2023 • Mostar • BOSNA A HERCEGOVINA foto UBYTOVÁNÍ
Viz Mostar. Apartmani Denis • Omiš – Nemira

Den 7 • čtvrtek 13. 7. 2023 • Národní park Biokovo foto UBYTOVÁNÍ
Viz Přírodní park Biokovo.

Tvrđava Starigrad-Fortica • Omiš • CHORVATSKO

Den 8 • pátek 14. 7. 2023 • Omiš foto UBYTOVÁNÍ
Poslední den bude patřit Omiši, a tak trochu i jeho okolí.

Za Omišským kaňonem, vysoko v serpentýnách do vnitrozemí, stojí socha dívky hledící ke kaňonu, Omiši a moři. Je to vzpomínkou na staletou legendu o Mile Gojsalić vycházející z událostí roku 1530, kdy se Turci snažili dobýt tehdejší Poljičskou republiku.

Paša Ahmed se chystal k útoku na Poljič, když se jednoho večera v táboře objevila krásná Mila. Předstírala zájem o pašu a paša zájem opětoval. Později, jakmila paša usnul, vzala Mila pochodeň a v táboře vyhodila do povětří sklad střelného prachu. V mohutné explozi zahynula spolu s pašou a mnohými tureckými vojáky. Podle jiné verze Mila utekla z táboru a skočila ze skalního útesu nad Cetinou. Její hrdinský čin byl v každém případě příkladem obráncům, kteří poté porazili zbytky nepřátelského vojska. Mila se dodnes tyčí nad Cetinou a Omišem, a dále střeží svůj národ. Výhled od Mily je vskutku působivý. Pod námi se vine Cetina, pomalu protéká kaňonem a v Omiši se vlévá do moře.

Poslední procházku starobylími uličkami Omiše spojujeme s nákupy. Je načase abychom si pořídili nové slaměné klobouky, naše staré z Itálie (2017) už pomalu dosluhují. V Omiši je výběr, nakonec končíme v obchodě, kolem kterého jsme v minulých dnech už několikrát šli a říkali si, že bychom se v něm mohli někdy zastavit. Tak dnes nastalo to někdy.

Chceme si odvést i zdejší potraviny. Už klasicky paški sir a tekuči jogurt (hlavně pro kluky), ale tentokrát jsme objevili další dobrotu – zatím nejlepší ajvar, co jsme kdy jedli. Prodává ho jen Konzum pod svou značkou K Plus, takže by se mohlo zdát, že bude úplně obyčejný. Jenže tohle naprosto skvělý ajvar z grilovaných paprik a grilovaného lilku vyráběný v Severní Makedonii. Doporučujeme!

Odpoledne trávíme u moře v Nemiře. Procházíme si celou pláž a obdivujeme jak příjemné prostředí tu je. Jako svačinu si dáváme různé druhy baklavy co jsme přivezl z Mostaru a na večeři se vydáváme do rybí restaurace Kaštil Slanica přímo na řece Cetině, pár kilometru za Omišem. Posezení na terase v klidném prostředí přímo u řeky je osvěžující, jídlo výborné (grilovaný úhoř, cizrnové knedlíčky, jako zákusek plněné rafioli).

Mila Gojsalić hledí na moře skrz kaňon řeky Cetina • Omiš • CHORVATSKO

Den 9 • sobota 7. 7. 2023 • Omiš • CHORVATSKO ►►► ČR   DOPRAVA
V osm ráno už máme sbaleno, čeká nás dlouhá cesta domů. Naposledy si procházíme pláž a před devátou hodinou odjíždíme. V Omiši děláme poslední nákup, tankujeme benzín a vyrážíme směr Split a dálnice A1. Na chorvatských dálnicích si užíváme tradiční, ve slovinském Mariboru zastavujeme na poslední nákup, a po několika zastávkách na občerstvení a 13 hodinách jízdy jsme šťastně zpět doma.   1766. km • 11:00 • odjezd z Omiše