TOPlist

INDIE – Púna (Pune)

Osho svou filosofií přitáhl a stále přitahuje tisíce lidí z celého světa. Nehlásal žádnou slepou víru v něco. Naopak neustále mluvil o svobodě osobnosti ať v duševním nebo materiálním aspektu. Moc dobře věděl, že z žáků mnoha guruů se stali slepí oddaní, kteří v touze být jako jejich učitel ztratili úplně svou osobnost. Aby se to v jeho případě nestalo, mátl své následovníky častými protiřečícími si výroky a snažil se být až krutě upřímný...


Konečná v Puně přerušuje moje čtení a tak se od mercedesů vracím zase k rikšám na ulici. Ubytování není levné (asi proto, že je tady hodně Němců), ale budeme tu jen jednu noc, protože v Puně chceme vidět jediné místo: Osho Comunne International, ašrám založený duchovním učitelem Oshem. Zajímá nás to (hlavně Táňu), protože v Čechách občas zajdeme na nějaký program do meditačního střediska Shangri-la, což je právě místo, kde se učí podle Oshových myšlenek.

Už okolí ašrámu je hezky upravené, po vstupu do návštěvního centra se ale ocitáme v opravdu nádherné oáze. Ašrám je tzv. AIDS-free zóna, takže pokud ho někdo chce navštívit, je třeba podrobit se AIDS testu. Máme málo času, tak si necháváme dělat rychlotest, jehož výsledek budeme znát za hodinu. Jinak by to trvalo do zítřejšího rána a to už budeme znovu ve vlaku do Bombaje.

Osho svou filosofií přitáhl a stále přitahuje tisíce lidí z celého světa. Viděl jsme několik jeho přednášek na videu, pročetl několik jeho knih a možná trochu pochopil proč tomu tak je. Nehlásal žádnou slepou víru v něco. Naopak neustále mluvil o svobodě osobnosti ať v duševním nebo materiálním aspektu. Podle něj by se každý měl chovat jen podle svých myšlenek, přání a tužeb. Moc dobře věděl, že z žáků mnoha guruů se stali slepí oddaní, kteří v touze být jako jejich učitel ztratili úplně svou osobnost. Aby se to v jeho případě nestalo, mátl své následovníky častými protiřečícími si výroky a snažil se být až krutě upřímný. Tím jeho přednášky ale paradoxně nabyly na zajímavosti a některé stojí za to už jen pro jeho proslulé historky ze života, na kterých ilustruje svoje myšlenky.

Osho zemřel roku 1991, ale ašrám od té doby sále prosperuje. Hlavním zdrojem příjmů jsou drahé kursy meditací a duševních technik (řada z nich se dá absolvovat i v Shangri-le). Každý kdo navštěvuje ašrám a účastní se meditací, případně jiných programů, nosí dlouhý vínový šat, ve kterém i pracuje. Tzv. pracovní meditace je totiž jednou z technik rozvoje osobnosti. Táňa si během našeho čekání na výsledky AIDS jeden vínový šat kupuje přímo před branami ašrámu kde je poptávka, tam podnikaví Indové vytvoří nabídku).

Konečně se dostáváme do ašrámu. Neplatí se tu penězi, ale zvláštními kupóny. Všichni jsou ve vínovém a zdají se být v pohodě. Aby taky ne. Zeleň, lavičky, pěšinky a jezírka (všechna čistá) jsou jeden z nejhlubších kontrastů se špínou ve městě. V ašrámu je i banka, pošta, knihovna, jídelna, takže kromě přenocování (bydlení je nutné si sehnat mimo ašrám) může člověk trávit celé dlouhé měsíce jen tady.

Mnoho lidí to tak dělá. Přiletí do Bombaje, nasednou na taxík, profrčí Indií a vystoupí u ašrámu. Z opravdové Indie neuvidí nic a ašrám má k opravdové Indii stejně daleko jako německá představa o čistotě k představě indické. Zkrátka – ašrám mi příjde jako krásná, ale umělá oáza vybudovaná pro ty co na to mají. Někomu to ale vyhovuje, dost záleží na tom co vlastně člověk hledá.

V ašrámu mají drtivou převahu běloši. Indové nejspíš o nějakou filosofii nemají zájem, přestože denní vstupné do ašrámu je pro ně pouze třetinové vstupného pro bělochy.

Před jídelnou potkáváme Slovenku, která je tady na programu. Pomáhá nám najít Agar ze Shangri-li. Když jsme byli naposledy v Shangri-le, říkala, že by sem chtěla v říjnu na půl roku přijet. A tak se teď opět setkáváme, tak daleko od domova. Škoda že máme jen dnešní odpoledne. Při příští návštěvě si musíme vynahradit víc času.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit